Морският транспорт е единственият древен начин за превоз на хора и стоки, останал до наше време. Караваните и каруците, теглени от животни са потънали в забрава, и са останали като екзотика или част от пейзажа на неразвитите аграрни райони на развиващите се страни, докато океанските и морските кораби продължават да кръстосват ¾ от просторите на нашата планета. Доколко превозите по море са конкурентноспособни във века на авиацията и тръбопроводите?
Каква е необходимоста от морски транспорт?
Доколко са актуални морските превози днес? Според анализаторите от Masterforex-V – Литва, има редица фактори, неоспоримо доказващи предимствата на морският транспорт:
- В световнивт товарооборот морските превози заемат 62%.
- 90% от световният морски транспорт се пада на международни превози.
- Търговските кораби осигуряват 98% от външнотърговските превози на Япония и Великобритания и над 90% на САЩ.
- Морският транспорт няма алтернатива при трансконтиненталните превози.
- За много страни морският транспорт е бил и остава пъпната връв, свързваща ги с останалият свят(Япония, Австралия, Индонезия, Нова Зеландия и др.)
- Широкомащабни доставки на товари в някои райони са възможни само по море. Например арктическите райони на Русия – Чукотка, Камчатка.
- Над половината страни в света(120) имат излаз на море и съответно пристанища.
- Съвременният морски транспорт може да превозва практически всякакъв вид товари – течни, твърди, насипни, чупливи и др. Създадени са специални кораби за превоз на определени товари – танкери, контейнеровози, химикаловози, RO-RO, LO-RO и много други.
- Средната дължина на морските превози(3,5хил. км) е значително по-голяма от всеки друг вид транспорт.
- Днес морските превози обслужват около 80% от международната търговия.
- В Русия обемът на товари, превозвани по море ежегодно нараства с 6-7%.
- Половината от митните сборове в бюджета на Руската Федерация са именно от стоки, превозени по море.
- Панамският и Суецкият канал няколко пъти намаляват времето за доставка при далечни превози
- Основен пункт на морският товаропоток днес е Югоизточна Азия(Китай, Япония, Индия). Страните от този регион са с най-голямо население на планетата, а техните икономики се развиват бързо. Морето за тях е най-удобният път към други страни и континенти.
Кои са основните преимущества на морският транспорт?
Необходимостта от морски транспорт е очевидна. А има ли преимущества той? Да!
- По-ниска себестойност, в сравнение с другите видове транспорт. Строителството на големи специализирани кораби, използването на новите достижения на техниката, включително за товарно-разтоварните операции в пристанищата, за последните години понижи дела на транспорта в крайната цена на стоките от 11% на 2%. Строителството на многотонажни кораби дава „ефект от мащаба”: Колкото по-голям е тонажа на кораба, толкова по евтина е доставката на единица товар.
- Голяма товаровместимост. Нито един вид наземен или въздушен транспорт не е в състояние да превози за един път толкова товар, колкото кораба. Норвежският супертанкер «Knock Nevis» е в състояние да превози на един път 0,5 млн. тона петрол.
- Прктически няма ограничения за габаритите на товарите. Даже ако параметрите на пристанищата(например дълбочината) не позволяват в тях да влезе многотонажен кораб, товаренето и разтоварването му може да се осъществи в открито море или на рейд.
- Унифицирани стандарти. Съвременните кораби се строят по еднакви критерии, което същественно ускорява процеса на товарене и разтоварване.
- Използването на контейнери за морски превози защитава товара не само от случайни повреди, но и от неблагоприятно въздействие на природните условия.
- Висока безопасност. В целият свят загубите от доставки по море са около 1-1,5% от стойността на товарите. На морският транспорт се пада най-малката част от катастрофите и авариите.
- Морските превози се регулират от единни международни документи – Брюкселската и Атинската конвенции.
Какви са основните недостатъци на този вид транспорт?
Както отбелязват анализаторите от литовското поделение на академия Masterforex-V, морските превози имат и недостатъци:
- Малка скорост, в сравнение с други видове транспорт.
- Техническа сложност на товарно-разтоварните работи.
- Зависимост от метеорологичните условия. Неблагоприятни метеорологични условия могат да увеличат срока на превоза по море, да затруднят или въобще за спрат товарно-разтоварните работи
- Морското пиратство.
- Значителни капиталовложения. Строителството на съвременни кораби и пристанища е много скъпо.
Продължение: С какво привлича бизнесмените и инвеститорите пристанище Клайпеда(Литва)?
Източник:www.fmoney.info
Няма коментари:
Публикуване на коментар